2012-05-12

Idag var det kortbyxeväder men då hade jag långbyxor. Här en bild på sophanteringen igen.


Det verkar finnas någon sorts system men det är nog ingen som följer det.




De svarta lådorna på marken är betesstationer med råttgift.

Jag började dagen med att gå till cafeet där jag glömde betala härom dagen och fick mig frukost där. Sedan tog jag tunnelbanan från 110:de gatan ner till 4:de. Jag ville gå runt lite i The Village lite, bl a för att se ett par historiska landmärken.


Som det här t ex, W 63 Bank street där Sid Vicious dog av en överdos.


"White horse tavern" är en pub där bl a Bob Dylan hängt en del. Kolla gärna Wikipedia för att läsa mera om detta ställe.




Denna känner jag igen.

Dagens uppdrag var ändå att köpa ett par jeans till mig själv och ett par blåa Converse till Felix kompis Albin. Jag har fått klartecken från familjen Cronqvist att det går bra med ett blått par. Det visade sig vara betydligt enklare att hitta men $ 50 fick jag betala för dessa. För egen räkning köpte jag två par Levis jeans á $ 50 paret. Jag gick sedan ner till J&R igen för att köpa en ny bärbar cd-spelare. De är svåra att få tag på idag när allt fler går över till MP3 men här hittade jag en bärbar Sony-apparat för en billig penning.

Denna dag skulle jg träffa Ivar också så jag försökte ringa honom från en telefonautomat. De två första var trasiga. I nästa kom jag fram men Ivar hörde inte vad jag sa. Det var likadant i den fjärde och då hade jag inga mynt kvar att ringa för så jag fick gå och växla. I den femte fick vi kontakt. Det visade sig att Ivar åkt upp till 110:nde och satt på trappan til Katedralen "St John the Devine". Vi hade gjort upp att träffas där men det hade jag glömt. Jag fick åka upp dit helt enkelt.


Sedan gick vi genom Central park och kom ut på andra sidan, d v s Upper east side och Spanish Harlem.


Där har jag aldrig varit förut men det var en trevlig trakt. I hörnet Lexington avenue och 75:te gatan fick jag se en pub som jag kände igen från bloggen "Ett annat New York". Stället heter Eats och jag hade t o m gjort en anteckning därom i mitt lilla anteckningsblock. De säljer ostron $ 1 styck i baren under Happy hour. Vi gick in där och tog en öl och några ostron var. Vi tog också en varsin Bloody Mary shooter. Det är en liten Bloody Mary med ett ostron i. Vi gick sedan Lexington avenue ner till 53:dje när jag insåg att klockan var tio i sex. Denna dag skulle jag möta Daniel som skriver ovan nämnda blogg. Den kommer för övrigt ut i bokform i höst.

Jag och Daniel skulle träffas på ett av hans favoritställen kallat Decibel som ligger på 9:nde gatan mellan 2:a och 3:dje avenyn. Jag kom ditt ca tio över sex men det var OK. Decibel är en sake-bar och nu skulle jag alltså prova sake. Sake är väl ett risvin som, beroende på förädlingsprocess och förädlingsgrad, får en viss smak. Alkoholstyrkan är som i ett dessertvin ungefär.


Här sitter vi i den lilla trånga källarlokalen.


Det här med sake visade sig vara Franklins grej också. Vi tog fyra olika sorter var och skildes sedan åt. Jag tog tunnelbanan hem och gick till sängs. Daniel och jag hade en fantastisk kväll där vi satt och jämförde Sverige med USA ur alla möjliga synvinklar.

Jag fick mail från Felix. Han var nyfiken på vad jag köpt för Lego. Här kommer en ledtråd.




43 140 steg denna dag. Dessa steg satte nog stopp för vidare långpromenader för nu är mina tår svårt sargade. På högerfot har jag ömma blåsor under två tår och på vänster fot har jag fått en jätteblåsa under en tå. Idag måste det bli en vilodag. Det ska bli bra väder idag sägs det.


- Upplagt med min iPad. För att se bilderna bättre måste man klicka på dem. De öppnas då i Picasa i full upplösning.

7 kommentarer:

  1. Drack inte vi sake på Resturangen i Norrköping då vi åt Sukiyaki?? Tror bestämt att det intogs tillsammans med den måltiden!! ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer banne mig. Jag och Daniel enades om att det finns en tendens av degspad. Inte helt oangenämt dock.

      Radera
  2. Roliga ställen, W 63 Bank street måste jag ju gå till när jag är i NY nästa gång.

    Kul att följa dig i år igen!. Tredje året nu jag läser dina NY-betraktelser.

    Hälsningar

    Heléne

    http://blomstergarden.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar mina reseberättelser. I år var jag ändå inte riktigt på humör att skriva som jag brukar.

      Radera
    2. Nej, det märks faktiskt, redan innan du skrev det själv i bloggen. Men ändå roligt att läsa det du skriver. Nästa gång kanske du ska ta med dig felix?

      Radera
  3. Riktigt coolt med Avskumplattan! :)

    SvaraRadera