2012-05-06

En jobbig och händelserik dag till ända. Jag åt frukost på Mac Donalds i Sky city Arlanda. Prisvärt om man jämför med de andra serveringarna på stället där man får en modern skiva mörkt bröd med en liten bit lufttorkad skinka och lite grönt fnas för 79:-. Jag gick sedan igenom säkerhetskontrollen och strosade bland butikerna en stund. Jag köpte lite vodka till Ivar och Irene innan jag gick till gaten.

Väl sittandes vid gaten ropades det ut i högtalarna att planet var överbokat och om någon kunde tänka sig att flyga över München istället skulle detta belönas med resecheckar motsvarande 600 €. Jag tvekade och vägde för- och nackdelar emot varann. Jag skulle missa min uppgjorda til med Ivar. Vi skulle träffas på ett ställe i Greenwich village som hette "Groove" kl 16. Min konsert med Randy Brecker startade kl 20. Jag beslöt ändå att ta erbjudandet.
För att få glädje av resecheckarna måste jag använda dem inom ett år. Jag kan annars sälja dem till någon annan om jag inte vill använda dem själv. Jag kan också få ut kontanter men då bara halva beloppet. Efter vissa ombokningsprocedurer stod jag där med checkarna i näven och en ny avgångstid satt till 11:55. Jag fick också ett presentkort på 100:- att käka för. I och medd detta är resan 2013 redan betald.

Jag gick och åt och ringde till Felix och Lina och berättade vad jag gjort. Sedan klev jag på planet till München. Resan dit tog två timmar och väl framme skulle jag få vänta ytteeerligare en och en halv timme på avgången till New York. Jag gick dock direkt till gaten för jag vill alltid vara ute i god tid. Framme vid gaten fanns jag inte med på passagerarlistan. Efter mycket krångel och oro fick jag till sist gå ombord men jag fick springa genom en säkerhetskontroll utan att genomgå densamma. Jag hade missat planet annars. Med andan i halsen konstaterade jag att flygningen över Atlanten skulle ta åtta timmar, ungefär samma tid som från Sverige direkt alltså.

Det blev en jobbig flight. Trångt som bara den. Jag satt bredvid en smal förtokad äldre amerikansk kvinna som satt med kappan på sig hela resan.. Jag satt givetvis och var varm bredvid. Jag kunde inte sova något heller som vanligt. Klockan 18 landade vi i ett mulet Newark.

Vid bagagebandet kunde jag konstatera att min resväska inte var med. Inte helt oväntat eftersom jag inte funnits med på passagerarlistan för flygningen. Jag letade mig fram till Lufthansas servicedisk och fick ganska bra hjälp där. Man kunde spåra min väska till Paris. Väskan kommer att levereras till mig på hotellet så fort som möjligt. Jag fick ett "Female overnight kit" bestående av en t-tröja och lite annat. Jag fick också $ 50 för att kunna köpa det som saknades i detta kit. Jag tog mig sedan in till ett lördagsrusigt Manhattan och klockan hade hunnit bli 21 innan jag var på hotellet. Jag checkade in och gick sedan ner till Duane Reade på Broadway och köpte tandborste, vatten och lite småplock. När jag kom tillbaka ringde jag Ivar och berättade om min dag.


Hotellet är helt OK med mina mått mätt. Toaletten är i rummet intill och jag har handfat och kylskåp på rummet. Jag har också en undergörande takfläkt för det är lite kvavt i rummet. Tyvärr stannar fläkten när man släcker taklampan och det slog mig att det är så typiskt amerikanskt. Man har satt upp en pryl men det var inte riktigt genomtänkt hela vägen. Jag har sett många liknande exempel på detta ogenomtänkta under mina vistelser här. Kvinnan i receptionen i går kväll var jättego och ville hjälpa till på alla vis.

Nu sitter jag i min säng. Jag har inget Wi-Fi på rummet men får koppla upp mig någonstans under förmiddagen. Jag vaknade kl 04:45 som en följd av tdsomställningen. Det är bara att duscha och vänta på att de andra i staden ska vakna till. Frukost vill jag gärna ha snart men det är nog ett par timmar kvar dit.

Jag märker att mitt externa tangentbord till paddan har lite egenheter för sig när jag skriver. Bl a vill det gärna sätta dubbla punkter efter varje mening. Ni får ha lite överseende med dubbla tecken lite då och då alltså. Jag kan inte ladda upp några bilder innan väskan är tillbaka heller och jag kan inte ladda vare sig paddan eller min iPhone. Det är bara att hoppas att den kommer idag annars blir det mycket krångel med att komplettera allt som låg däri.

Idag ska jag ändå köpa lite strumpor och kalsonger och någon t-tröja. Det hade jag planerat att göra ändå. Det är ju söndag också och det får innebära en loppistur. Ivar och jag ska träffas under dagen också.

12573 steg denna dag. Mest på olika flygplatser som ni förstår.


- Upplagt med min iPad. För att se bilderna bättre måste man klicka på dem. De öppnas då i Picasa i full upplösning.

1 kommentar:

  1. Tråkigt med väska på villovägar, lilla Franklin... och Eddie ditt SNUS!!! Håller tummarna, nästa års resa är iaf betald...

    SvaraRadera